Heerhugowaard
Extra Nieuwsflits november 2019

Kerstactie

Nieuwe leden

Als u zich in de periode t/m Kerst aanmeldt als nieuw lid krijgt u:

• het decembernummer van 2019 via de afdeling Heerhugowaard

• een leuke houten mussenvilla ter waarde van ca. € 27,50 nagestuurd

• € 20 korting op het lidmaatschap van 2020, dus u betaalt eenmalig slechts € 49,95 tot het einde van het jaar 2020.

• het eerste nummer dat het nieuwe lid thuis ontvangt, is januari/februari 2020

• Deze actie loopt tot 31 december 2019 en is niet geldig voor leden die al in 2019 lid waren en hebben opgezegd.

Opgave via info@heerhugowaard.groei.nl

• Aanbieding Leden

• Deze mooie mussenvilla kan door onze leden besteld worden met een behoorlijke korting.
    De actieprijs is nu € 17,95. Normaal € 27,50

• Actie geldt tot eind december 2019.

Als u een mussenvilla wilt  bestellen, dan kunt u een mail sturen naar info@heerhugowaard.groei.nl onder vermelding van lidmaatschapsnummer en het gewenste aantal.  Het verschuldigde bedrag van € 17,95 per stuk kunt u overmaken naar betaalrekening NL78RABO 0150 221 096
    Als u snel bestelt, heeft u waarschijnlijk nog een leuk kerstcadeau in huis

Verslag lezing door Jan Huiberts over o.a. de Buddleja's tijdens de ledenavond op 19-11-2019

Wat heerlijk om naar iemand te luisteren, die zo enthousiast is over zijn biologische kwekerij Dependens (sinds 2012) in Bennekom in de Betuwe. De kwekerij is een samengaan van Bomenland Schiphorst te Bennekom en Schiphorst Wageningen en bomencentrum Baarn.

Ze hebben op deze kwekerij 70.000 vaste planten, 8000 Buddleja’s, 100 soorten bijzondere heesters en bomen, ook grotere bomen, verder eetbare planten en het bedrijf doet aan notenveredeling, ook 300 soorten rozen. Er is dus veel kennis in huis!

Verder zijn ze in het bezit van de NPC (Nederlandse Planten Collectie) van 120 verschillende Buddleja’s. Het bedrijf is SKAL gecertificeerd. Op het bedrijf werken naast Jeanine, Arend-Jan en Anke ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Hier komen een paar soorten met duidelijke verschillen:

Buddleja Albiflorus met donkere stelen!

Buddleja Alternifolia met verspreide bladstand, heel sterk, vroege bloeier, roze.

Buddleja Davidii een puntbloeier.

Buddleja Weyeriana bloeit met bolletjes met een puntig uiteinde.

Buddleja Linderiana, kromme buisjes, geur en kleur, gaasvliegen, zweefvliegen en bijen zijn net kroeglopers bij deze struik.

Buddleja Davidii Harlequin is bontbladig.

Op de kwekerij wordt gedroogde biologische kippenmest en ook hoornspaanders gebruikt.

Jan vertelde op een boeiende wijze  (over de Buddleja’s en over de andere planten, anders werd het saai vond hij) en vond het heerlijk wanneer er vragen en opmerkingen uit het publiek kwamen. En die kwamen er!!

Kortom het was een boeiende avond, waarvan we veel hebben geleerd.

Tine van den Berg.

Mijn favoriete plant

Ruim 3 jaar geleden kreeg ik een cyclaam voor mijn 70e verjaardag.
Wetende dat ik alles zou proberen om deze in leven te houden, verplantte ik deze in een ruimere pot met potgrond vermengd met wat beendermeel.
Het bovenste knolletje niet te diep teruggeplant en zo gaat het ieder nieuw voorjaar opnieuw.....en het resultaat verbaast ons steeds weer.
Lieve groetjes van Ans Kallansee.

G A R D E N I S T A

We gaan door in 2020!
Na de succesvolle 1e editie van Gardenista slaan wij van 20 t/m 24 mei 2020 weer onze tenten op bij Kasteel Ophemert.

Ook dit jaar vind je weer tal van kwekers, showtuinen, bloemisten, bloemschikken, westrijden, lezingen, moestuinen, tuinmeubels, dieren, insecten en…….......
natuurlijk nog veel meer “Leven in het groen”.

Een uitje voor het hele gezin met mooie optredens, heerlijk eten van onze nieuwe cateraar, allerlei kinderactiviteiten en natuurlijk een hele mooie samensmelting van de groene wereld.

Noteer het alvast in uw agenda.