Wageningen
Nieuwsbrief oktober 2019

Nu in bloei: herfsttijloos (Colchicum)

Hartelijk welkom aan onze nieuwe leden

In Wageningen: Mevr G. Hiemstra. In Renkum: Mevr. E Kuiken-Siljee. In Bennekom: Mevr M. Hofenk.

Hoe te tuinieren nu het klimaat verandert en natuur onder druk staat?

Lezing Arnold van Vliet 14 oktober in De Brink, Bennekom

De vraag in de titel staat centraal in de interactieve lezing van Arnold van Vliet, bioloog bij Wageningen University en bekend van televisie. Hij maakt tastbaar hoe een aaneenschakeling van weersextremen de planten en dieren in en rond onze tuinen spectaculair beïnvloedt heeft. In voorjaar, zomer, herfst en winter zijn veranderingen zichtbaar. Een breed scale aan onderwerpen komt aan bod met onder andere verschuivende bloeitijden en vruchtenrijping, nieuwe warmteminnende soorten en kansen voor natuurontwikkeling.

Naast positieve verhalen is er ook aandacht voor (reuze)teken, eikenprocessierupsen, muggenoverlast en buxusmot. Hij gaat ook in op de mogelijke toekomstige veranderingen in ons klimaat en bijbehorende natuur en hoe we daar met onze tuinen op in moeten en kunnen spelen. Onze tuinen kunnen een belangrijke rol spelen bij het beschermen en versterken van de natuurrijkdom. Hij toont een rijkdom aan informatie die over de natuur om je heen voor iedereen beschikbaar is en hoe je met je tuin mee kunt doen aan interessante en nuttige citizen science projecten. Een presentatie die zal aanzetten tot nadenken en actie.

Enkele bekende websites van Arnold van Vliet zijn: www.naturetoday.com, www.tekenradar.nl, www.growapp.today, www.muggenradar.nl.

Planten- en stekkenruilbeurs 5 oktober

Locatie: Arboretum Belmonte, Gen. Foulkesweg 94, Wageningen

09:00: Inbreng planten, stekken, zaden enz.

9:30: Start ruilbeurs

10:30: Einde

U bent welkom met zaden, stekken, bollen en knollen en planten voor binnen en buiten. Ook ‘groenboeken’ en gebruikt, goed gereedschap kunt u mee brengen. Om 9.30 uur begint het ‘ruilen’. Daarna bent u nog welkom voor een kopje koffie. Ook voor niet-leden is deze beurs gratis, ook als u zelf geen planten kunt inbrengen.

Geslaagde workshop bloementaart maken op 25 september j.l.

Zonovergoten Molenmarkt 14 september!

Ons lid Eric Meijer in het maandblad van oktober

Groei&Bloei-nieuws uit de regio

Zat 5 okt, afd Ede, plantenruilbeurs, Kruidentuin Huis Kernhem, Kernhemseweg 7, 6718 ZB Ede. 13:30 inbrengen, 14:00 welkomstwoord 14:05 – 14:30 ruilen.

Din 8 okt, afd Midden-Betuwe, lezing Houtige gewassen door Chris van der Wurff, Helicon VMBO, Industrieweg 4, 4041 CR Kesteren, 20:00 uur.

Woe 9 okt, afd West Betuwe, lezing Geschiedenis van de tuinarchitectuur door Els Weijers, Ons Huis, Herman Kuijkstraat 11, 4191AH Geldermalsen.

Woe 9 okt, afd Ede, Herfstworkshop Bloemschikken door Anke Pols, De Hessenhof, Hessenweg 41, 6718TR Ede, 19:30-21:30 uur, kosten € 10,-.

Zat 12 okt, afd Veluwezoom, najaarsruilbeurs, Het Parkhuis, Parkweg 5,     6994CM De Steeg, 10:00-11:30 uur.

Zat 12 okt, afd West Betuwe, plantenruilbeurs, Inge en Anjo Steen, Achterweg 59, 4156 AB Rumpt, 10:00-12:00 uur.

Don 17 okt, afd Veluwezoom, Lezing door Sandra Omlo over paddenstoelen, De Kerkhorst, Dorpsweg 65a, Spankeren.

Don 17, vr 18 en zat 19 okt, De Boschhoeve, Wolfheze, Tableware & Flowers van ‘De Engelse Serre’ van Tineke van der Maas, 10:00-17:00 uur. Gratis.

Ma 21 okt, afd Arnhem, Lezing Natuurrijk en diervriendelijk tuinieren, Molenplaats, Zypendaalseweg 24A, 6814 CL Arnhem, Kosten € 5,00, 20:00 uur.

Zat 26 okt, Oost NL Kampioenschap Bloemschikken, Het Hart van Eefde, Jolinkweg 2, 7211 DM Eefde. De gemaakte stukken zijn van 13.30 tot 17.00 uur te bewonderen, waarna de jury de winnaars bekend zal maken.

Zat 26 en zon 27 okt, Tuinen van Appeltern, Tuinadviesdagen met gratis schetsadviezen, tekst en uitleg, demonstraties en meer. Aanmelden tot 25 okt. Walstraat 2a, 6629 AD Appeltern, aanvang 10:00 uur.

Zat 2 nov, afd Over-Betuwe & Lingewaard, Excursie Belmonte Arboretum, Generaal Foulkesweg 96, 6703 DS Wageningen, Kosten € 5, 10:00-12:00u. Opgeven voor 25 oktober.

Zie de agenda's van deze afdelingen voor meer informatie (via Verfijn resultaten Gelderland).

Nu in bloei: winterharde herfstcyclaam (Cyclamen hederifolium)