Ede

6 nov. lezing Cees Verkerke “Een inspirerend verhaal over de kunst van het tuinieren”

Op 6 november heeft Cees Verkerke met veel humor en enthousiasme een lezing gehouden over de aanleg van zijn enorme landschappelijke cottagetuin in Heerhugowaard. Als jongen droomde hij er al van om een bijdrage te leveren aan de natuur. Hij is gestart met het (laten) uitgraven van een flinke vijver. Doordat hij de natuur zoveel mogelijk zijn gang liet gaan, kwamen er in zijn tuin vele soorten vogels. Met prachtige foto’s van de vogels, van insecten enz. illustreerde hij zijn lezing. Daarnaast zijn er in zijn tuin prachtige borders te bewonderen. Meer informatie vind je op De zintuigentuin.

14 okt. lezing door Arnold van Vliet over klimaat

Op 14 oktober heeft de Wageningse bioloog Arnold van Vliet een lezing gehouden over “Hoe te tuinieren nu het klimaat verandert en de natuur onder druk staat?” voor 90 leden van Groei & Bloei Wageningen, Floralia, Groei & Bloei Ede en 40 niet-leden. Hij had voldoende stemkastjes bij zich die tijdens de lezing regelmatig gebruikt werden om de kennis en mening te peilen van de aanwezigen over het klimaat, de natuur, de dieren en de planten. Arnold heeft op enthousiaste wijze informatie gegeven over de resultaten van onderzoeken naar de CO2-uitstoot, de opwarming van de aarde, de klimaatverandering in Nederland en de gevolgen daarvan voor de natuur.

Een inspirerende lezing met veel stof tot nadenken en natuurlijk de vraag op welke wijze we daar zelf ons op kunnen instellen en kunnen bijdragen aan oplossingen voor problemen, door onze tuinen zo in te richten dat regenwater daarin opgenomen kan worden en een diversiteit van planten te kiezen goed voor insecten en voor vogels.

11 sept. lezing Martje van den Bosch “De beleving van kleur in de tuin”

Op 11 september heeft Martje van den Bosch een lezing gehouden over de beleving van de kleur in de tuin. Om het een en ander te verduidelijk hield ze een uitgebreide inleiding over de werking van het oog, over het zien van kleuren en van diepte. Het een en ander staat ook in haar boek. Daarna gaf ze mooie voorbeelden van hoe je daar rekening mee kan houden bij het samenstellen van een borden. Een heel interessante lezing op een heel prettige manier gehouden!

13 mrt. Lezing door Eric Meijer

Het hoe en waarom van snoeien
Na afloop van de ALV heeft Eric Meijer een korte lezing gehouden over het hoe en waarom van snoeien. Het “hoe” lichtte hij toe met meegenomen takken, zodat er duidelijk gezien kon worden hoe er het beste gesnoeid kon worden. Het “waarom” door te vertellen over groeiremmende hormonen, die in de toppen van de takken zitten, waardoor je beter aan de zwakke kant van de struik kunt snoeien. Van de gelegenheid om vragen te stellen werd uitgebreid gebruik gemaakt. Alles bij elkaar een zeer leerzame lezing!

14 febr. Lezing over Iran door Harry Jans

(In samenwerking met Groei & Bloei Wageningen en Floralia Bennekom)
De lezing van Harry Jans was een boeiend verslag van een reis, die hij als reisleider maakte met een bus vol plantenliefhebbers. Vanuit Teheran eerst naar het zuiden, daarna naar het noorden naar de Kaspische Zee, een gebied vergelijkbaar met de Alpen. Er worden prachtige rotsplanten gevonden, sommige vormen plakkaten in de berg van wel 100 jaar oud, maar ook worden vlaktes doorkruist met o.a. keizerskroon, allerhande soorten tulpen, gladiolen. De foto’s die Harry toont, niet alleen van planten, maar ook van gebouwen, zijn prachtig. Wie de lezing gemist heeft, moet beslist eens een blik werpen op zijn website, die toont een overweldigende veelheid aan schitterende foto’s.