Heerenveen en Omstreken

9 maart:    Workshop Enten van fruitbomen

Groenmarkt

Excursie Sneeuwklokjes wandeling in Koekange

Attentie: In tegenstelling tot wat in het jaarprogramma staat vermeld, wordt deze excursie gehouden op donderdag 15 februari 2024.

In de bostuin (met o.a. walnotenbomen) van Marjan Sorgdrager floreren bijzondere soorten sneeuwklokjes. Daarnaast is de Galanthus Nivalis (het gewone sneeuwklokje) overdadig aanwezig en zorgt voor witte “sneeuwvlakken” op de bosbodem. Haar collectie is de laatste jaren met een aantal bloeiende soorten uitgebreid. Het is erg leuk om de verschillen te zien, zoals de groeiwijze, het blad, de bladkleuren en natuurlijk de bloemetjes.
Na de koffie gaan we naar het Struunpad in Koekangerveld. Dit is een openbaar natuurgebied, waar de laatste tijd heel veel sneeuwklokjes zijn geplant.

Voor meer informatie en opgave, klik hier.

Ledenmiddag: lezing Vogels in de tuin door Mirjam Vrieswijk

Wat is er mooier dan een tuin waarin niet alleen jij, maar ook allerlei vogels en andere dieren kunnen genieten. Zij voelen zich aangetrokken tot een tuin als zij voedsel, beschutting en veiligheid kunnen vinden en zich daar kunnen voortplanten. Wij genieten meer van een tuin als wij vlinders op de bloemen zien, bijen horen zoemen, vogels horen fluiten en wellicht een egel zien scharrelen. Door onze tuin zo in te richten dat allerlei dieren hiervan op de één of andere manier gebruik kunnen maken, dragen wij bij aan de versterking van de biodiversiteit in onze leefomgeving. Daarnaast kan een natuurlijke tuin bijdragen tot onze gezondheid en ontspanning: groen doet goed, groen dempt het geluid, beschut tegen wind, zorgt voor verkoeling en rust het hele jaar door.

Datum:        25 februari 2024

Tijd:             14.00 tot 16.00 uur met een uitloop naar 16.30 uur

Plaats:         Dorpshuis Rottum, Binnendyk 22, 8461LD Rottum

Workshop Enten van fruitbomen

De Vrienden van het Oude Fruit is een kenniscentrum op het gebied van oude fruitrassen. Hun doelstelling is het opsporen, vermeerderen en verspreiden van oude fruitrassen om ze te bewaren voor de volgende generatie (zie ook de site www.vriendenvanhetoudefruit.nl).

Op 9 maart wordt onder deskundige begeleiding van Griet Bergsma een ent cursus gegeven aan de leden van Groei & Bloei, afdeling Heerenveen en Omstreken.

Voor meer informatie en opgave, klik hier.

Groenmarkt

Twintig jaar geleden werd de Groenmarkt voor het eerst georganiseerd. Het was toen een activiteit in het kader van het 40-jarig jubileum van onze vereniging. Onze Groenmarkt is sindsdien uitgegroeid tot de gezelligste markt op tuingebied in Noord-Nederland. Vorig jaar kwamen er maar liefst zo’n 1000 bezoekers op het evenement af, een record. Voor veel leden van Groei & Bloei is dit dè ontmoetingsplaats voor onderlinge contacten.

De plantenmarkt zal dit jubileumjaar gehouden worden op zaterdag 18 mei. De locatie is wederom de boomgaard van de familie Bakker in Nieuweschoot.

Er zal een groot aanbod zijn van alles wat groeit en bloeit in de tuin, zoals (bijzondere) vaste planten, 1- en 2-jarige planten, bol- en knolgewassen, eetbare planten, groente- en kruidenplanten, sierheesters en ook weer fruitboompjes.

En verder: tuingereedschap, houten producten, tuindecoraties, jams, honing, kruidenthee.

• Heb je interesse om ook iets groens te verkopen?
  • Of zou je misschien willen meehelpen bij het opbouwen en afbreken van het marktterrein, bij het regelen van het verkeer of assisteren bij het parkeren?

Zo ja, neem dan contact op met Jannie Koster – van Leeuwen, algemeen coördinator (mail: jkvl(at)ziggo.nl).

In de volgende nieuwsbrief

9 maart:    Workshop enten van fruitbomen

19 maart:    Algemene ledenvergadering/lezing Vermeerderen van planten (Brian Kabbes)

6 april:       Planten- en knollenruil

Tijdens de activiteiten worden foto’s genomen, die mogelijk op de website geplaatst worden. Wilt u niet dat een foto, waar u op staat op de website geplaatst wordt, wilt u dit dan bij opgave van een activiteit doorgeven?