Hoogeveen/de Wolden

Terugblik : presentatie Open Avond 17 januari

De jaarlijks terugkerende ‘Open Avond’ werd ook nu verzorgd door eigen leden en twee gastsprekers,
terwijl  Frits Harinck de beamer verzorgde.
Nadat Ypie iedereen welkom had geheten mocht Tineke de Weerd de spits afbijten.
Zij begon met de kenmerkende woorden: ‘Respect voor de natuur begint niet in het tropisch regenwoud  maar in je eigen achtertuin’.

Het thema van haar presentatie luidde ‘Voorjaar’.
Ze leidde het in met het volgende gedichtje:

Het wordt weer lente.
Vogels bouwen nieuwe nesten
Mieren komen uit de grond
Hier en daar vliegt heel voorzichtig
een eerste Zwaluw in het rond,

In de tuin gaan bloemen bloeien
in de vijver zwemt weer vis
En geloof me, dat betekent
dat het alweer lente is.

Er vliegen kleine beestjes
En weet je wat die beestjes doen?
Ze geven elke bloem vandaag
een hele dikke zoen!

En waarom doen die beestjes dat?
Waarom zijn ze zo blij?
Gewoon omdat het lente is,
de winter is voorbij!

Daarna konden we alvast via mooie plaatjes vooruitblikken op het voorjaar met jong vee en bijtjes en bloemetjes.

De tweede presentatie werd verzorgd door Harry Siegers die ons meenam op zijn reis naar Brazilie die hij het afgelopen jaar maakte samen met zijn vrouw Mini en waar ze hun kinderen en kleinkind bezochten.
We zagen bekende beelden zoals het Christusbeeld in Rio de Janeiro en de Vavelas, de sloppenwijken waar de mensen boven op elkaar wonen.
Maar vooral werden ons prachtige bijzondere vogels en exotische planten getoond.

Daarna was het woord aan Gerard Lummen die beelden vertoonde van hun rijk bloeiende tuin hier in Hoogeveen.
Hij liet ons genieten van de prachtige kleurencombinaties.
Vooral de papavers waren zijn favoriet en die zagen we in allerlei schakeringen voorbij komen.

Na hem was het de beurt aan Frits Harinck mat als onderwerp "zondvloed".
De vele regen van de afgelopen tijd leverde indrukwekkende plaatjes op, o.a. van hun eigen overstroomde kikkerpoel.
Maar ook in Gees bij het Loo-diep stond het water ver buiten zijn oevers en waren paden en bruggetjes niet zonder laarzen te bereiken.
En we zagen bij de IJssel in Hattem hoe hoog het water buitendijks stond; het was water zover je kon kijken.

Als laatste voor de pauze kregen we van Marry van de Kamp te horen dat ze na jaren opeens ontdekte dat er een rood knopje op haar camera zat, waarmee ze - zo bleek - filmpjes kon opnemen.
We konden van het resultaat genieten: vogels in eigen tuin, smullend van de met pindakaas gevulde berkenstammetjes. Zo zagen we koolmezen, pimpelmezen en zelfs een specht balancerend smullen.

In de pauze werden we voorzien van koffie en thee en konden er nog lootjes gekocht worden.

Na de pauze waren de twee gastsprekers aan de beurt.
Als eerste Jan Mansens, die als boswachter gestationeerd is in het Dwingelderveld.
Hij liet ons prachtige winterfoto's zien van wit berijpte bomen met hun donkere stammen. Ze vormen een prachtig silhouet in de witte winterwereld.
Ook waren er prachtige foto's van ijshaar, ook wel baard van koning winter genaamd - een fenomeen dat ontstaat bij een paar graden vorst en windstilte op dood beuken- of eikenhout.
De oorzaak is een trilzwam die dun water uitperst, wat dan bevriest en zichtbaar wordt alsof het haren zijn.

Als tweede gastspreker liet Okko Vos ons zien wat voor leven er zoal voorkomt op een braamstruik.
Allerlei soorten wantsen zagen we voorbij komen, zoals de grauwe schildwants ,de groene schildwants en bessenschildwants.
Door klimaatverandering komen er voor ons land steeds nieuwe soorten bij.
Ook kwamen allerlei vliegen en zweefvliegen langs vliegen.
Tot slot kregen we nog foto's te zien van de boomkikkers, een klein maar o zo handige kikkersoort,
die in onze provincie steeds meer voorkomt.

Kortom er was veel om te genieten van alles wat de natuur ons steeds weer te bieden heeft.

Presentatie door eigen leden.

Wij willen graag weer een openavond organiseren en vragen daarvoor jullie inbreng.
Woensdag 17 januari 2024

Wanneer je van fotograferen houdt komen de gemaakte foto’s op een gegeven moment vanzelf in je archief terecht. Jij bent dus de enige die weet dat er schitterende plaatjes bij zijn.
Groei & Bloei geeft nu aan iedereen, ook niet leden, de gelegenheid om op 17 januari gedurende 10 minuten deze verborgen/opgeslagen foto’s aan het publiek te tonen. Het thema kan daarbij van alles zijn, als het maar met de natuur of met groeien en bloeien  te maken heeft.
Wie wil een serie foto’s of een kort filmpje laten zien van zijn/haar tuin, huisdier, de vijver en haar bewoners, vlinders en /of paddenstoelen?
Soms spreekt een foto voor zich, maar je kunt hem ook voorzien van een toelichting of een kort verhaaltje. Dat laatste is dus bij je presentatie op de ‘open avond’ ook mogelijk.
De presentatie mag maximaal 10 minuten duren.
Geef je op bij Ypie. : yterpstra(at)ziggo.nl
Vermeld daarbij ook je onderwerp zodat we een zo gevarieerd mogelijke avond kunnen samenstellen.

Een laptop ,beamer en scherm zijn aanwezig. Je hoeft alleen een USB-stick met je beeldmateriaal op de avond zelf mee te brengen.