Hoogeveen/de Wolden

Brian Kabbes, demonstratie plantvermeerdering

Woensdag 17 april 2024
Aanvang 19.45 uur in De Vredehorst, Hoogeveen

Een van de leukste bezigheden met planten is wel het vermeerderen ervan. Planten kunnen ruwweg op twee verschillende manieren worden vermeerderd. Door zaaien ontstaan nieuwe planten met een unieke eigen genetische opmaak. Vaak merken we daar weinig van, maar soms is dat gegeven erg nuttig. Bijvoorbeeld bij het kruisen van nieuwe planten. Planten kunnen ook langs vegetatieve weg vermeerderd worden, er ontstaan dan exacte kopieën van de oorspronkelijke moederplant. Wanneer men bestaande rassen (cultivars) van planten wil vermeerderen zal dit vaak de enige manier blijken te zijn. Gelukkig zijn er verschillende technieken zoals, stekken, scheuren, afleggen en enten. Tijdens de demonstratie krijgen de aanwezigen uitleg over de verschillende vermeerderingmethodes en zullen een aantal technieken worden gedemonstreerd. Brian zorgt voor vermeerderingsmateriaal. De gesneden stekken mogen de aanwezigen meenemen om thuis verder op te kweken. De duur van dit programma is twee maal ca. 50 minuten, onderbroken door een pauze.

Entree voor leden gratis, voor niet-leden €3,50