Deventer

Nieuwsflits juni 2023

In deze Nieuwsflits:

• Nationale Tuinweek van 10-18 juni, activiteiten:
    • Thema ‘klimaatvriendelijk tuinieren’
    • Excursie naar ecologisch akkerbouwbedrijf Menkveld - 10 juni
    • Zaai- en stekclub ZaaiGoed biedt plantjes aan - 15 juni
    • Open tuinenroute Twello/Steenenkamer - 17 juni
  • IJsselbiënnale 2023 van 17 juni tot 17 september; thema ‘grondtonen’
  • Dagexcursie Brabant op 28 juli
  •  Thema Nationale Tuinweek: Klimaatvriendelijk tuinieren

Groei & Bloei heeft als richtlijn voor klimaatvriendelijk tuinieren een 10-puntenplan opgesteld; u kunt dit onder meer vinden op onze website. Onze voorbeeldtuinen bij onder meer zorgkwekerij het Nieuwe Veld aan de Boxbergerweg 46 in Diepenveen tonen aan hoe u dit kunt aanpakken. Ga gerust eens kijken.

• Excursie naar ecologisch akkerbouwbedrijf Menkveld - 10 juni

In vervolg op de film ‘Onder het maaiveld’ organiseren we samen met het IVN op zaterdag 10 juni een gratis excursie naar het ecologische akkerbouwbedrijf Menkveld aan de Diepenveenseweg 24, Olst. Na ontvangst met koffie en wat lekkers wordt verteld over de geschiedenis van het bedrijf (100 jaar boeren op de Kuiperij). Daarna zal uitleg worden gegeven over de bedrijfsvoering – biologische akkerbouw, bewerking van de bodem, natuurbeheer, biodiversiteit, producten. Vervolgens wordt het bedrijf bekeken met zijn kruidenrijke akkers en landschappelijke elementen. We steken een schop in de grond om het rijke bodemleven te bekijken. De excursie wordt afgesloten met een sapje en een cracker, bereid met graan van eigen bodem. Hier wordt getoond hoe een gezond bodemleven uitwerkt op het leven boven het maaiveld.

Er zijn voor leden nog enkele plaatsen beschikbaar. Aanmelden hiervoor kan nog t/m 3 juni op info@deventer.groei.nl met vermelding van uw naam en eventueel die van uw meekomend gezinslid.

• Zaai- en stekclub Zaaigoed biedt plantjes aan – 15 juni

Zaai- en stekclub ZaaiGoed biedt op donderdag 15 juni, aan de Olsterweg 2a te Diepenveen, tussen 17.00 uur en 17.30 uur, gratis plantjes aan.  Zie voor het concrete aanbod vanaf dinsdag 13 juni www.deventer.groei.nl. Bij ZaaiGoed zijn ook enkele nieuwe leden welkom.

• Open tuinen route Twello/Steenenkamer - 17 juni

Ter afsluiting van de Nationale Tuinweek hebben we op zaterdag 17 juni, traditiegetrouw, weer een mooie Open Tuinen Route uitgezet voor fietsers en auto’s in de omgeving van Twello en de Steenenkamer.

In de verschillende tuinen laten de tuineigenaren zien hoe zij met creativiteit vorm hebben gegeven aan de inrichting en plantenkeuze van hun tuin.

U kunt starten tussen 9.30 – 10.30 uur op het parkeerterrein Melksterweide op de Worp.

De prijs per persoon is € 3,- voor leden en € 5,- voor niet leden. (Graag contant en gepast betalen). Daarvoor krijgt u de routebeschrijving voor fietsers en automobilisten.

Het is niet nodig u vooraf aan te melden.

• IJsselbiënnale 2023 van 17 juni tot 17 september

Onder de titel Grondtonen stelt IJsselbiënnale 2023 de aarde, bodem en grond centraal. Op diverse locaties langs de route zoomen maar liefst 27 kunstenaars in op de verhouding tussen mens en landschap. Een fietsroute van ruim 100 kilometer voert u in vijf etappes van 17 juni t/m 17 september door de IJsselvallei, langs landgoederen, waterwerken, natuurgebieden en haar Hanzesteden langs alle kunstwerken en de vele activiteiten.

Ga voor meer informatie naar www.ijsselbiennale.nl.

• Dagexcursie Brabant op 28 juli

De reiscommissie heeft het programma voor deze dagexcursie rond. Het is een mooie mix geworden van een particulier arboretum, een tweetal prachtig gelegen tuinen en uiteraard een kwekerij.

Gedetailleerde informatie vindt u op onze website; aanmelden kan vanaf 1 juni.

• Voor lezers die nog geen lid van onze actieve vereniging zijn, word nu lid via onze afdeling en profiteer van een aantrekkelijke korting en een fraai welkomstgeschenk, deze maand een solide snoeischaar en dito zakmes. Aanmelden kan met het contactformulier op www.deventer.groei.nl.

Namens het bestuur,

Cor Koppert