Aalsmeer

Een reis om de (planten)wereld in 90 minuten, met Harry Jans-

Deze lezing zal plaatsvinden donderdag 4 november 2021 en om 20:00 aanvangen.

Koffie en thee zijn gratis en ook niet leden zijn welkom. Vergeet uw QR code niet mee te brengen.

Tijdens deze lezing wordt u meegenomen op een reis rond de wereld om op zoek te gaan naar planten die op de verschillende gebergten voorkomen (tot wel 5.000 m) of een uitzonderlijke groeiwijze vertonen. De lezing begint in Europa, waar o.a. bergstreken in Spanje, Frankrijk, Zwitserland, Italië, Bulgarije en Griekenland bezocht worden.

Daarna reizen we verder naar Iran waar de keizerskroon vandaan komt.

We maken dan de overstap naar Afrika. Hier gaan we de bergen in van Ethiopië, Kenia en Lesotho met werkelijk bijna buitenaardse planten rond de evenaar op ca. 4.200m hoogte.

Meer lezen over deze lezing klik dan op 4 november (groei.nl)

11 NOVEMBER, WORKSHOP MAND MET VOORJAARSBOLLEN

We hebben ons best   gedaan weer een mooi assortiment bollen uit te zoeken, natuurlijk van super kwaliteit. In een korte maar o zo gezellige avond gaan we de mand vullen in lagen, zodat alle bollen de ruimte krijgen om in het voorjaar voor een grote verassing te zorgen.

Wil je wel graag de bollenmand maken maar niet gezamenlijk? Geen probleem. Je mag deze avond ook de materialen afhalen en thuis de bollen poten. De werkbeschrijving wordt meegegeven, geef dit dan a.u.b. aan bij de aanmelding voor de workshop. Meer hierover lezen: Workshop mand vullen met voorjaarsbollen (groei.nl)

Er zijn nog maar enkele plaatsen over dus schrijf u in bij

Esther Straathof bij voorkeur via de mail op  groeienbloeicursus(at)gmail.com

of bellen 0297-344237 onder vermelding van naam, telefoonnummer en emailadres.

Ook kun je je via de website aanmelden via www.aalsmeer.groei.nl

OP DE FIETS DOOR EEN DEEL VAN ZUID-AFRIKA EN NAMIBIË

Deze lezing zal plaatsvinden donderdag 2 december 2021 en om 20:00 aanvangen.

Drie keer heb ik tot nu toe dit deel van Afrika bezocht. In 2003 maakte ik al eens,  in fotografische zin voor mij nog in het analoge tijdperk, een fietstocht in groepsverband van Kaapstad naar Port Elisabeth. In 2009 is het reisdoel Kaapstad in de West Kaap provincie van Zuid-Afrika. In drie weken tijd verken ik samen met mijn vrouw in een huurauto niet alleen Kaapstad zelf maar bezoeken we ook diverse bezienswaardigheden in de omgeving. Bekende highlights in de stad zijn naast het centrum onder meer het V&A Waterfront, de Bo-Kaap, Signal Hill, de Tafelberg en de schitterende botanische tuin Kirstenbosch. En buiten de stad onder meer Robben Island – waar Nelson Mandela enkele tientallen jaren gevangen heeft gezeten –, het beroemde wijngebied rond Stellenbosch en het Kaapse schiereiland. Een langgerekt gebied met mooie dorpen, bergen, geurend fynbos, prachtige stranden – waarvan sommige met pinguïns – en de bij vroegere scheepvarenden beruchte Kaap de Goede Hoop. Een bijzondere ervaring vormt ons bezoek aan West Coast National Park aan de kust van de Atlantische Oceaan. Het is een leefgebied voor veel soorten dieren. Wij zijn er in de Zuid-Afrikaanse lente, dus staan de velden er vol wilde bloemen in de mooiste kleuren. Een waar paradijs voor de echte natuurliefhebber!

Voor meer info klik op 2 december (groei.nl)

Stoeien met bloemen

Nicky Markslag heeft voor ons weer een prachtig najaar bloemstuk gemaakt die u stap voor stap zelf kunt maken.

Een klein stukje dan:

1/ Pak een ondergrond (vaas) waar je met oasis flink naar boven kunt uitbouwen (een cilindrische ondergrond is makkelijk , zoek alvast wat mos, hortensia en buigzame takken.

Prik door de oasis van boven naar beneden een aantal stokken (die je altijd bij je orchidee hebt, tonkinstokken heten deze, zodat de oasis met ondergrond recht en stevig word.

Wilt u dit eens maken ga dan naar een herfststructuur

Ingezonden brief van de Fa. Koppe n.a.v. consumententoets Begonia Florencio

Beste Groei en Bloei leden,

Hartelijk dank voor uw feedback en foto’s van de Begonia Florencio !

Deze feedback helpt ons om nog betere nieuwe buiten begonia te maken.

Koppe Begonia ontwikkelt begonia rassen op onze locatie in Ermelo (Veluwe).

Stekken worden geproduceerd op eigen kwekerij in het zonnige zuiden van Portugal.

Wekelijks komen deze stekken terug naar de Rietwijkeroordweg in Aalsmeer, waar ze beworteld worden.

Vanuit Aalsmeer beleveren we professionele kwekers over de hele wereld.

Bijgaand ter info wat foto’s van onze eigen buitenproeven en de catalogus die wij naar de kwekers toe gebruiken.

Bij ons in de proeven krijgen alle planten via druppelaars water en voeding, hetgeen in de praktijk natuurlijk meestal niet het geval is.

Daarmee dus ook gelijk onze uitdaging om nog meer resistente rassen te ontwikkelen.

De Florencio wordt komend jaar door 3 grote kwekers in Nederland in 9cm, 12cm en 14cm pot geteeld en zullen vanaf week 13 volop leverbaar zijn.

Tot slot nog enkele tips voor Florencio :

· Een kleine beetje voeding doet wonderen voor een goede doorbloei

· Florencio is minder geschikt voor binnen, dan wordt ze vrij snel wat dunner en gelig

· Volle zon is geen probleem mits voldoende water en voeding

· Half zon/half schaduw geeft meer zekerheid op goede groei

· Een te natte pot geeft risico op scheutrot (zeker die jaar met veel regen)

· Florencio is niet echt geschikt voor binnen, dan wordt ze vrij snel wat dunner en gelig

Nogmaals hartelijk dank voor alle berichtjes.

Met vriendelijke groet,

André Vreugdenhil