Leiden

Nieuwsbrief april 2021

PAASDEMONSTRATIE 2021

Leden van de afdeling Leiden kunnen zich aansluiten bij de paasdemonstratie van de afdeling Westland.

De paasdemonstratie van Groei & Bloei Westland vond, door de maatregelen rondom het coronavirus, dit jaar, online plaats. Marja Grootenboer van het Natuur Atelier nam de invulling van het geheel voor haar rekening. Voor wie het heeft gemist.De paasdemonstratie is nu via een video op YouTube te bekijken https://youtu.be/tBxWDxfUVWw. U kunt de video op ieder tijdstip dat u schikt kijken.

LEZING via internet: Het belang van onkruid in je tuin Aansluitend Algemene Ledenvergadering

Lezing door:    Suze Peters
Datum:           woensdag 21 april 2021
Aanvang:        19.30 uur
Aanmelden:     uiterlijk op 18 april per e-mail naar  pmlmiddendorp@gmail.com. U krijgt dan de link op maandag of dinsdag voorafgaand aan de lezing toegestuurd via e-mail.

Suze Peters heeft eerder voor de afdeling een lezing over plaagdieren en onkruid gegeven. Haar lezing op 21 april gaat dit keer niet over het nut van onkruid voor de mens, maar over het belang ervan voor de verschillende insecten in de tuin. Welke dieren zijn afhankelijk van het onkruid in je tuin? Hoe kun je wilde planten gebruiken in je tuin om de afname van de biodiversiteit in Nederland tegen te gaan? Je leert de tuin als ecosysteem zien, waarin planten en dieren een plek hebben. Wedden dat het na deze lezing lastiger wordt om een paardenbloem weg te halen?
Wil je leren om op een natuurlijke manier met onkruid om te gaan, dan is de kersverse online onkruidcursus misschien iets voor jou? Leren in je eigen tuin, in je eigen tijd, in je eigen tempo. Helemaal coronaproof. In de maanden maart en april betaal je met de kortingscode BLOEILEIDEN €22,95 ipv €49,95.
Kijk hier voor meer informatie: onkruidcursus.tuinschool.online/online-basiscursus-onkruid
Of vraag de gratis zoekkaart aan met de meest voorkomende onkruiden
zoekkaart.tuinschool.online/zoekkaart-veelvoorkomende-onkruiden
Link naar de boeken: tuinschool.online/boeken/

Voor leden vindt aansluitend aan de lezing de Algemene Ledenvergadering plaats.

Agenda:

1.   Opening door de voorzitter
2.   Mededelingen
3.   Jaarverslag 2020 van de secretaris
4.   Financieel jaarverslag 2020
5.   Verslag kascommissie 2020
6.   Benoeming kascommissie 2021
7.   Vaststellen begroting 2021
8.   Bestuursverkiezing
Er is nog geen nieuwe penningmeester. Het penningmeesterschap zal tijdelijk worden waargenomen door Carla v. Eijk (secretaris)
9.   Rondvraag
10. Sluiting

Oproep deelnemers Open Tuinen Weekend.

Op 19 en 20 juni 2021 wordt het landelijk georganiseerde Groei & Bloei Open Tuinen Weekend gehouden.
Dit jaar doet de afdeling Leiden e.o. ook weer mee.

Om het te laten slagen hebben we uw hulp nodig. Heeft u een leuke tuin, groot of klein, en wilt u deze openstellen voor bezoekers op zaterdag 19 en/ of zondag 20 juni laat het ons dan weten. Stuur een e-mail, bij voorkeur met een foto van de tuin, naar info@leiden.groei.nl met daarbij de locatie en de openingstijden.
Groei & Bloei zorgt in juni voor promotie en publiceert de lijst met te bezoeken tuinen via de Nieuwsbrief en de website. Uiteraard zullen wij bij de organisatie rekening houden met de coronamaatregelen.

De klimaatvriendelijke tuin.

Nelly van Doorn doet een jaar lang verslag van de aanleg en ontwikkeling van de klimaatvriendelijke tuin rondom haar woning.

Deze keer: werk in uitvoering.

De zijkant van de tuin is buiten het hek leeggehaald, omdat dat nog bij onze kavel hoort.

De eerste stenen zijn helaas verkeerd gelegd. Dat moet over.

De bak van twee meter breed wordt nu goed gelegd van de gebroken stoeptegels. De tegels komen uit onze tuin.

Klik hier, om verder te lezen en meer foto’s te bekijken.

Ledenwerving. Voorjaarsactie april t/m 19 mei.

Nieuwe leden die zich via een afdeling aanmelden hebben extra voordeel boven nieuwe leden die via de landelijke website binnenkomen: via de afdeling krijgen zij een cadeau EN korting, via www.groei.nl moeten zij kiezen tussen het cadeau OF de korting.

Het geschenk bij de Voorjaarsactie 2021 is de Felco 14 snoeischaar, een mooie schaar die ook geschikt is voor mensen met een wat kleinere hand.

Wat houdt de actie in?
Nieuwe leden ontvangen het april- of mei-nummer gratis.
Zij ontvangen tevens gratis de Felco 14 snoeischaar ter waarde van € 52,-.
De artikelen worden thuis geleverd.

Voor de rest van het jaar 2021 betalen zij nog:
•    met het aprilnummer (18 maart t/m 21 april, betalen vanaf mei): € 38,95 in plaats van € 52,-; een korting van ruim € 13,-
•    met het meinummer (22 april t/m 19 mei, betalen vanaf juni): € 32,95 in plaats van € 44,-; een korting van ruim € 11,-

Gebruik het formulier om u aan te melden via onze afdeling. Alleen dan krijgt u EN korting EN de Felco snoeischaar.

Bent u zelf al lid, dan kan u ons helpen om nieuwe leden te werven door deze aanbieding door te sturen naar vrienden en kennissen met interesse voor tuinieren.

Klik hier om naar het formulier te gaan.

Nationale Bijentelling 17 en 18 april 2021.

Op 17 en 18 april is er voor de vierde keer de Nationale Bijentelling. Tellen kan gewoon in je eigen tuin en je helpt wetenschappers aan informatie over de verspreiding van bijensoorten.

Kijk voor meer informatie op https://www.bijenlandschap.nl/Kalender/nationale-bijentelling/