Heerhugowaard
Nieuwsflits 25 januari 2021

We beginnen deze Nieuwsflits met een vrolijk bloemstuk gemaakt door
mw. Hanna van Noorden. Een echte voorjaarsbode!

Wedstrijd om "DE GROOTSTE UI"

De Groot en Slot stelt aan deelnemers uit Alkmaar, Heerhugowaard of Langedijk gratis zaad beschikbaar voor deze wedstrijd.

Het bedrijf uit Broek op Langedijk ontwikkelt en produceert uienzaad voor uientelers wereldwijd.
De onderneming bestond vorig jaar 65 jaar en organiseerde een wedstrijd, waar tuindersverenigingen en scholen uit gemeente Langedijk aan deelnamen.
Het enthousiasme hiervoor was groot en dat is de reden, dat er nu een tweede (nog grotere) editie wordt georganiseerd. Ook de inwoners van Heerhugowaard en Alkmaar zijn uitgenodigd om hieraan mee te doen.
De wedstrijd is opgedeeld in drie categorieën voor:

1e Scholieren uit groep 5, 6 en 7 uit de gemeente Langedijk en Heerhugowaard.
2e Leden van tuindersverenigingen uit Langedijk, Heerhugowaard en Alkmaar.
3e Iedereen met “groene vingers” uit Langedijk, Heerhugowaard of Alkmaar.

Inschrijven kan via www.degrootsteui.nl
De deelnemers ontvangen een zakje met uienzaad.
Tot september hebben de deelnemers de tijd om de grootste ui te telen.
De inschrijving sluit op 15 februari.

DE NATIONALE TUINVOGELTELLING op 29, 30 of 31 januari a.s.

Tel op een van deze dagen één keer een half uur de vogels in uw tuin of op uw balkon.
Meedoen is leuk en gemakkelijk.
Dankzij de Tuinvogeltelling wordt er meer bekend over hoe de vogels in de winter de tuinen gebruiken.
Met deze gegevens kunnen de vogels beter geholpen en beschermd worden.

Meer informatie kunt u vinden op: vogelbescherming.nl/tuinvogeltelling/hoe-werkt-het

Hier vindt u ook onderstaand overzicht. Deze handige tellijst kunt u downloaden (PDF) en printen.

Hoekjeskool of Rubras

Door dhr. J.P.S. van der Hoek is door middel van een kruising met eeuwig moes en rode boerenkool een nieuw soort kool gekweekt, n.l. Hoekjeskool of Rubras.

Over het ontstaan van deze kruising heeft dhr. Van der Hoek een leuk filmpje gemaakt en kunt u bekijken op Youtube (via: Anguleto).

Hierbij enige informatie over eeuwig moes, moeder der vergeten groente:
Een aantal jaren geleden werd er hier en daar zaad aangeboden, maar het echte eeuwige moes bloeit niet en moet je vermeerderen door stekjes te nemen. Eeuwig moes gaat ook rond onder de naam splijtkool, duizendkop, splijtmoes, stekkool, oude wijvenkool enz. Het "eeuwig" in de naam betekent, dat de plant de winter kan overleven en meerdere jaren kan blijven staan. Het is een oude groentesoort, die waarschijnlijk al in de Romeinse tijd werd verbouwd.

Gardenista "Leef in het Groen" naar 22 t/m 26 september 2021.

De voorbereidingen zijn in volle gang, toch heeft KMTP/Groei & Bloei besloten de datum van het festival te verzetten. De omstandigheden binnen onze samenleving zijn nog lang niet stabiel. Tot 9 februari 2021 verwacht Gardenista daarin geen veranderingen. Het belang van ons aller gezondheid staat voorop. Daarbij kijken we stiekem vast vol verlangen uit naar het voorjaar, met het ontluiken van de natuur. Hopelijk is dan ook dit virus in bedwang. Dus …
Gardenista ‘Leef in het Groen’ vieren we van 22 tot en met 26 september 2021!

WIN acties op Sociale Media!

Onze volgers van sociale media maken regelmatig kans op leuke prijzen, die beschikbaar worden gesteld door onze exposanten.
Begin januari mochten we een mooie wandafbeelding van Recycled Happiness weggeven aan één van onze volgers op Instagram en Facebook. En vorige week hebben drie winnaars een paar handschoenen én een prachtig snoeimes gewonnen die door één van onze exposanten De Tuinfee aan ons beschikbaar gesteld werden!  Volg ons dus op de sociale media ... en doe mee!

Inschrijving festivalvrijwilligers weer mogelijk!

Na een wervelende start van de inschrijvingen voor de Festivalvrijwilligers stokte het systeem. Gardenista heeft het probleem achterhaald en inmiddels is de inschrijving weer geopend.

Dit schrijft Joke uit Raalte deze week op haar inschrijfformulier:
 ‘Als receptioniste heb ik ervaren hoe leuk het is om mensen te woord te staan, te helpen, iets extra's te doen zodat ze zich goed geholpen voelen en een leuke dag hebben. Ik ben zeer servicegericht en hulpvaardig. Zeker omdat we door corona op de 'spaarvlam' hebben moeten leven, zullen mensen graag een fijne dag willen hebben en ik zou daar graag aan willen bijdragen bijvoorbeeld als gastvrouw.‘

Doen! schrijf je vandaag nog in via deze link: inschrijfformulier festivalvrijwilliger
Let op: eerst aanmelden als nieuwe bezoeker onder aan de inschrijfpagina daarna ga je naar het formulier.

Ecologisch dorp tijdens Gardenista 2021.

Onze projectleider, Frits Hoogers, onderzoekt met Velt en de Wilde Weelde de mogelijkheden voor een ecologisch dorp tijdens Gardenista. Zowel Velt (ecologische vereniging) als de Wilde Weelde (vakvereniging) zijn erg enthousiast. Het doel is een grote centrale tent met daaromheen tal van kleinere tentjes allen gewijd aan ecologische thema's. Er zullen activiteiten georganiseerd worden voor jong en oud en er is daarnaast veel kennis op te doen. De twee partijen zijn nog op zoek naar meer dragers voor het ecologisch dorp, dus wil je ook een ‘huisje’ in het ecologisch dorp, meld je dan bij Frits Hoogers via hoogers@gardenista.nl.

Met dank aan onze adverteerders: