De Langstraat

Zaterdag 24 oktober 2020 Workshop Fleurige Bollenmand

“Genieten is vooruitzien” is een uitspraak van de bekende bollenvrouw Rita van der Zalm. Want wil je volgend voorjaar genieten van fleurige bloembollen, dan zal je ze in het najaar, dus NU moeten planten. En dat kan ook prima in een pot of mand.

Misschien heb je al eens gehoord van het “sandwichsysteem” of van “lasagnebeplantingen”  en je daarbij afgevraagd wat er in hemelsnaam moet gaan bloeien als je een boterham of een portie pasta in de grond stopt. Wees gerust bij, bij sandwich- of lasagne-beplantingen worden de bollen in laagjes boven elkaar geplant. Je begint dan met de laatst bloeiende soort, b.v. tulpen of laatbloeiende narcissen, daarboven komen soortjes die net iets eerder bloeien en de vroegst bloeiende soorten bovenop. Zo’n vol beplante mand laat je in het voorjaar met een beetje geluk 6-8 weken lang genieten van een fleurige en kleurige bloemenmand. Nadien kun je de uitgebloeide bolletjes nog uitplanten in je tuin.

Bij Groei & Bloei De Langstraat kun je zaterdagochtend 24 oktober zelf een mand beplanten met allerlei bollen. Om nu vast te kunnen genieten van je bollenmand worden er als toefje slagroom nog een aantal viooltjes bovenin de mand geplant. De mand kan de hele winter buiten blijven staan, alleen als het erg koud gaat worden is het verstandig even een beschutter plekje te zoeken voor je bollenmand. En dan, als het voorjaarszonnetje zorgt voor aangenamere temperaturen beginnen de bolletjes te bloeien.

Kosten voor deze workshop, inclusief alle te gebruiken materialen  €  32,50. Leden van Groei & Bloei betalen de speciale ledenprijs van € 25,00.

Inclusief royale mand (32 cm hoog, doorsnede 42 cm. ), potgrond, diverse soorten bloembollen, zoals tulpen, narcissen, crocus, vroege iris en viooltjes.

Heb je zelf een mand of pot van ongeveer deze maat die je wil gebruiken dan geldt een prijs van resp. € 22,50  en € 15,00. Geef a.u.b. we direct bij je aanmelding aan of je zelf een mand of pot meebrengt.

De workshop wordt gegeven bij Joke Vos, Zuidhollandsedijk 1, 5171 TK Kaatsheuvel.

Aanmelden voor 10 oktober  2020, bij voorkeur per mail naar joke-vos(at)kpnplanet.nl,  tel. 0416-272936. Bij veel belangstelling organiseren we indien nodig een extra workshop op zaterdagmiddag 24 oktober.

Uiteraard worden de RIVM maatregelen in acht genomen en we vragen alle deelnemers deze te respecteren.