Ede

Een vooruitblik

Vooruit kijken...

Inmiddels is de kruidentuin verrijkt met de grote plantenbak die eerst bij de Grote kerk in het centrum van Ede stond. Deze bak, gesponsord door Plantion en Permar, was een cadeau van Groei & Bloei Ede ter gelegenheid van het 40-jarig jubileum. Helaas bleek het onderhoud een probleem en stond de bak ook wel eens in de weg wanneer er een evenement was. Dus nu staat hij op de kruidentuin, nadat er zo ongeveer groot materieel nodig was om het gevaarte te verplaatsen.

We planten er eerst maar eens bloembollen in, o.a. de bolletjes die de gemeente heeft uitgedeeld ter bestrijding van de eikenprocessierups. Hoe dat met elkaar samenhangt, is me nog niet helemaal duidelijk, maar het is een leuke geste en goed voor de biodiversiteit!

Vooruit kijken dus, naar het moment dat deze bollen zullen bloeien. De dode buxushaagjes zijn gerooid en is er een start gemaakt met het vervangen ervan. Als ik op de beheerder af ga, wordt het Lonicera nitida die in plaats van de buxus komt.

Een welkome opknapbeurt voor de tuin, iets wat de bestaande vrijwilligers nieuwe energie geeft en wellicht mensen inspireert om zich bij onze groep aan te sluiten.

In de winter gaan enkelen van ons gewoon door, blad ruimen en zo. Persoonlijk wil ik in deze periode weer eens gaan tellen: hoeveel soorten hebben we nu eigenlijk? Zijn er planten afgevallen, hoe bevallen de nieuwe soorten? Waar hoort alles te staan? Kruiden zijn over het algemeen wilde of amper veredelde planten en gedragen zich vaak als zodanig. Met als resultaat dat de zaaiers en kruipers de pogingen om orde te houden behoorlijk in de war kunnen schoppen.

Komt u ook een keer kijken? Wij zijn er van maart tot oktober, iedere maandagochtend. Vanaf half tien (tien uur in de vroege lente) tot en met koffietijd.

U bent van harte welkom!

Kruidentuin Huis Kernhem

Hoe het met de kruidentuin gaat?
Toen de ongeveer 150 meter kaalgevroten buxushaagjes zijn gerooid moest nagedacht worden hoe het karakter van een traditionele kruidentuin behouden kon worden. Wat zet je ervoor in de plaats? Of hoe zeg je dat? Gezien de omstandigheden gaat het best aardig met de kruidentuin.

Er valt genoeg te mopperen: de zooi die mensen achter laten, of juist de planten die onrechtmatig mee genomen worden. De verschillen van inzicht rond het vervangen van de haagjes en de problemen met droogte. De uitdaging van de coronacrisis, wat het werken met een vrijwilligersgroep lastiger maakt. De motivatie zou om minder te lijden kunnen krijgen.

Maar aan het eind van de maandagochtend staan we dan toch weer tevreden kijken naar hoe het er allemaal bij staat. De grondverbetering waar we al een paar jaar mee bezig zijn, begint effect te krijgen. Van Hans Kramer van de Hessenhof kregen we een tijdje geleden zelfs een karrelading bladgrond en dat merk je: planten die weg stonden te kwijnen, bloeien weer volop. Zaailingen van planten die verdwenen waren, worden weer ontdekt. Het zijn van die dingen, waar wij vrijwilligers nieuwe energie en voldoening van krijgen.

Wie iets meer van kruidentuinen in het algemeen wil weten, kan hier naar toe klikken.

Om dat plezier vast te houden, halen we ook regelmatig nieuwe planten naar de tuin, waarvoor o.a. de catalogus van de Hessenhof ijverig nageplozen wordt. Ria, vrijwilliger van het eerste uur, neemt soms planten mee waar ze op vakantie tegenaan loopt. Anneke kreeg gratis planten mee van Dependens. En dan zijn we wel bezorgd om de nieuwelingen, maar vooralsnog staan ze er nog.

In de herfst zal er iets aan de haagjes gedaan worden. Hopelijk zal dit inhouden dat er het aantal meters haag dan flink ingeperkt wordt, want voor een tuin die door vrijwilligers onderhouden wordt en bovendien gevoelig voor droogte is, kan dat maar beter een stuk minder.

Verder hopen dat we ergens dit jaar toch een keer samen pannenkoeken kunnen eten of een keer koffie kunnen drinken bij In Goede Aarde. Met een beetje geluk gaat dat wel weer de goede kant op. Als we zoiets dan ook nog met enkele nieuwe rekruten erbij kunnen doen: dat zou helemaal perfect zijn! Neem vrijblijvend contact op met de coördinator, zie de gegevens hieronder.

Mocht je zin hebben om je aan te sluiten: we werken van maart tot oktober, op maandagochtend vanaf half tien op de kruidentuin bij Huis Kernhem.

Kom gerust eens kijken of neem contact op met Annemarie Wolferink via email of 06 31 06 15 15.