Ede

11 juni Dagexcursie Brummen

Datum: dinsdag 11 juni
Tijd: vertrek 9.45 uur vertrek van Sweelincklaan/Symfonieplein, 6711 ES Ede, ca. 16.15 uur is de bus terug in Ede
Vervoer: Bus
Kosten: voor leden G&B Ede € 50,00.
€ 50,00 Leden G&B Wageningen/Floralia Bennekom
€ 54,50 Leden overige G&B afdelingen
€ 60,00 Niet-leden
Betalen: NL34 RABO 0395 1947 09 t.n.v. KMTP-excursierekening, Ede, o.v.v. de datum van de excursie, 11 juni excursie Brummen.
Aanmelden: uiterlijk 15 mei (liever eerder) bij Annemarie de Leeuw, bij voorkeur per email. Heb je geen email,  bel 06-1543 8100.
Naam + aantal personen svp. vermelden. Wil je ook aangeven of je evt. een dieet hebt?

Beschrijving van de tuinen/kwekerij:

Naast verschillende tuinen (Tuin aan 't Leusveld en Brummense Overtuin) staat ook 'SAS' Mini-kwekerij op het programma.
Tuin aan 't Leusveld
Brummense Overtuin
Sas Mini-kwekerij

Tuin aan 't Leusveld

We beginnen met Tuin aan ’t Leusveld.
Machteld van Soest ontvangt ons met koffie/thee en ‘wat erbij’. Daarna zal zij wat vertellen over haar tuin en ons een rondleiding geven. De 1 hectare grote tuin ligt in het bijzonder fraaie buitengebied van Brummen (ook mooi te zien vanuit onze bus) en wordt omgeven door het Leusveld, eigendom van Natuurmonumenten en tevens Natura 2000-gebied.

Er zijn borders op kleur en gemengde borders met veel eenjarigen. In de kas worden de eenjarigen gezaaid en opgekweekt. Verder is er een grassentuin, paddenpoel en zwemvijver. Bovendien staat er een lunch voor ons klaar!

Brummense Overtuin

Het tweede onderdeel van het beauty arrangement is de dichtbijgelegen Brummense Overtuin. Rik van Tongeren, eigenaar van deze tuin, staat dan klaar om ons te ontvangen. Hij zal vertellen over zijn tuin en ons rondleiden. Deze tuin ligt in het centrum van Brummen. Veel oude huizen hadden vroeger een deel van hun tuin aan de overzijde van de weg liggen, vandaar de naam overtuin. Op de website van de Brummense Overtuin (debrummenseovertuin.nl) staat een filmpje van de tuin. Al kijkende doet dat je meteen verlangen om er in rond te lopen! En... die mogelijkheid hebben we nu!

SAS Mini kwekerij

Daarna gaan we in groepjes naar Sas’ mini-kwekerij. Lopend... want de kwekerij ligt schuin tegenover de Brummense Overtuin. Dit is het derde en laatste onderdeel van ons arrangement. Deze kleine dorpskwekerij heeft een mooi assortiment (zo’n 100 verschillende soorten) op ecologische wijze gekweekte vaste planten en daarnaast ook wat eenjarigen en siergrassen. Fijn om te weten is dat de kwekerij steeds meer droogtebestendige soorten aanbiedt.