Land van Cuijk

Dagreis bollentuinen 21 april 2024

Zondag 21 april 2024 – Dagreis bollentuinen

Vertrek        08.30 uur

Locatie         Achterzijde NS station Cuijk (Bontsestraat)

Voor             Alle leden en niet-leden

Kosten         € 40,00 voor leden van Groei & Bloei

€ 45,00 voor niet-leden

Koffie en thee zijn bij de prijs inbegrepen evenals een kop soep. De lunch neemt iedereen zelf mee.

In de Bontsestraat in Cuijk zijn voldoende plekken om de auto te parkeren.

Aanmelden bij Hermi Broenen voor 1 april:broenen(at)gmail.com

U kunt het bedrag overmaken naar rekening:

NL92 RABO 0134 3501 89 t.n.v. KMTP Groei & Bloei Land van Cuijk

onder vermelding van “dagreis 21 april 2024”, je naam en aantal personen.

We gaan de volgende tuinen bezoeken:

• Het Zwaluwhuis in Ens
  • Pegasushof in Bant
  • De Stekkentuin in Espel

Als sommige tuinen je bekend voorkomen, dat kan. Enkele hebben we al eens bezocht. Nu bezoeken we ze in het voorjaar. De tuinen zien er nu heel anders uit dan in de zomer. Een aanrader om hiervan te genieten.

Afbeelding met plant, buitenshuis, bloem, geel Automatisch gegenereerde beschrijvingHet Zwaluwhuis (www.hetzwaluwhuis.nl)

De tuin, gelegen op 5  km. afstand van het dorp Ens in de Noordoostpolder, heeft een ruimtelijke en evenwichtige vormgeving met verrassende  zichtlijnen.  Eén zichtlijn loopt  door De Deel waar boerenzwaluwen nestelen en waaraan de naam van de tuin ontleend is. Prachtige borders met een variatie aan beplanting zoals veel grassen en prairieplanten en borders met harmonieuze plantencombinaties zijn kleurrijk en smaakvol. Het grote gazon en de beukenzuilen vormen ideale rustpunten. En er is nog veel meer te zien.

U bent van harte welkom om individueel of met een (grote) groep van al dit moois te komen genieten.

Agnes en Mart Muijsers

Pegasushof (www.pegasushof.nl)

Landschapstuin.

Afbeelding met boom, buitenshuis, Tuinarchitectuur, gras Automatisch gegenereerde beschrijving Bij het ontwerp is gekozen voor een strakke en formele indeling, met aandacht voor kleur en bijzonder planten, gecombineerd met ‘gewone’ planten. De structuur van de tuin wordt bepaald door groenblijvende elementen zoals taxus en buxus hagen, vijvers en een modern terras aan een van de vijvers. Via enkele borders en een beschut terras komt u in de fruitlaan met diverse soorten fruitbomen en onderbeplanting van Helleborus-, varen- en Bergenia soorten. Langs de oprit staan metalen zuilen met Wisteria en Clematis in een verder vrij open voortuin. Een schaduwtuin met bijzondere schaduwplanten.o.a. diverse soorten Podophyllum, Disporum, Asarum, Arisaema enz.. De tuin heeft een oppervlakte van 4000 m².

De Stekkentuin (www.destekkentuin.nl)

De tuin is zo’n 30 jaar geleden ‘over de kop gegaan’: oude hagen en heesters werden eigenhandig verwijderd en de strakke lijnen, die nog stamden uit de tijd dat de eerste pioniers hier in de Polder kwamen wonen, werden met de schop omgetoverd tot speelse, rond golvende borders. Deze borders hebben we opgehoogd, zodat de bodembedekkers aan de randen extra opvallen.

PICT362 (Custom) (Custom)

Met vallen en opstaan, door te planten en herplanten, combineren en uitproberen, is in de loop der jaren bladstructuur, -vorm en -kleur een belangrijke rol gaan spelen. Immers: een bloem bloeit maar tijdelijk. Om ook zonder bloei een boeiende tuin te creëren, hebben we gebruik gemaakt van vele  grijze-, rode-, gele- en bontbladige planten, heesters en bomen.

Toen de borders redelijk onder controle waren, kwam er voor mij een nieuwe uitdaging: het gazon was prachtig groen, maar wel erg groot. De tuin was in één keer te overzien: er zat voor mij geen ‘spanning’ in. Voor de winter hebben we midden in het gazon,  met stokjes een nieuwe border uitgezet (om te wennen) en in het voorjaar is het stuk omgespit. Maar……..nog was ik niet tevreden. Zo kwam het, dat er ook een vijver

PICT0783 a (Custom) (2) gegraven werd: met de hand (!!), want er mocht natuurlijk geen kraantje over het gazon. Dit gegraaf had nog heel wat voeten in de aarde: letterlijk en figuurlijk, maar…….. op deze manier leerden we de zeebodem aardig kennen.

Zo’n 4 meter beneden de zeespiegel (!!) wil het prima groeien op en in de vruchtbare zavelgrond van de Noordoostpolder. Maar……als planten op een gegeven moment te veel uitdijen, moet er ingegrepen worden. Weggooien kan ik maar moeilijk: stukje bij beetje werd er steeds een hoekje van het grote erf ingepikt en door mij vol geplant met stekken uit de tuin. Het was de bedoeling, dat dit mijn tweede tuin zou worden, maar doordat bezoekers regelmatig graag stekken mee wilden, is het erf van lieverlee uitgegroeid tot een klein hobby kwekerijtje. De naam: De Stekkentuin? Begonnen met stekken van anderen zijn we nu zo ver, dat we stekken vóór anderen hebben.

Contactpersoon voor deze activiteit: Hermi Broenen.