De Langstraat

Interview met Ben Kasper.

24 Jan. 2020 loop ik naar de Blyde Incomstenlaan in Waalwijk voor een interview met Ben Kasper. Ben is hier vorig jaar komen wonen. Tegen de gewoonte in is hij op “oudere” leeftijd niet kleiner, maar juist groter gaan wonen. Hoe dat zo gekomen is? Het grotere huis kwam vrij in 2017 toen de schoonvader van Ben, die hier woonde, overleed. Na veel wikken en wegen is door Ben en zijn vrouw Ingrid besloten om het huis zelf over te nemen en het naar eigen idee behoorlijk te veranderen. Nu is de hele verbouwing achter de rug en het is een plaatje geworden. Alles straalt rust uit, rust en voorbereid zijn op de toekomst. Niet dat ze stram op een stoel zitten, want het zijn erg actieve mensen. Ingrid is nog werkzaam in het onderwijs. Haar laatste werkjaar is ingegaan en zij bereid zich voor om net als Ben met pensioen te gaan. Ben is al gewend aan zijn vele vrije tijd. Hij gaat op woensdagmorgen bij Natuur- en Milieuvereniging Heusden helpen. Hier worden diverse werkzaamheden gedaan zoals snoeien, eendenkooi op orde houden en meer van dat soort werk. In het voorjaar helpt hij weidevogels te beschermen (vrijwilligers plaatsen stokjes bij eieren van weidevogels). Vandaag doet hij mee aan de nationale vogeltelling van Brabants Landschap. Maar Ben is ook gewillig om met andere dingen te helpen, zo kennen mensen van Groei en Bloei hem wellicht als vrijwilliger bij ons plantenfestijn.
Bij het huis is de voortuin door Heesbeen Tuinen helemaal opnieuw aangelegd. We bevinden ons hier aan de noordkant van het huis. In deze tuin zijn voornamelijk grassen geplant namelijk Pennisetum Hameln en Miscanthus. De zijtuin is aangelegd als bloementuin met onder andere de soorten; Echinacae powow wildberry, lavendel muntstaed, reuzenlavendel perovskia, Salvia caradonna en Miscanthus. Als breekpunt is hier een Lagerstroemia indica tussen gezet, een meerstammige boom die in de bloeitijd een overvloed aan roze bloemen geeft. Voornamelijk in mediterraan gebied te vinden, maar door ons steeds zachtere klimaat voortaan ook hier mogelijk. De tuin achter (op het zuiden) is grondig gerenoveerd, maar de basis is hetzelfde gebleven. Dit is dus al een volwaardige tuin. Wat heet tuin, als we over het mooie grasveld lopen, komen we in een “bos”. Rond 1970 verkocht de gemeente een stuk grond aan de buurtbewoners toen de aanleg, van de hier geplande straat, niet doorging. Om dit stuk grond te vullen zijn hier vele bomen geplant met de hele buurt. Naarmate de jaren verstreken vochten de bomen om licht en lucht en is noodgedwongen twee derde neergehaald om de anderen ruimte te geven. Alle bomen zijn enorme naaldbomen en door de rechte hoge stammen met prachtige hoge kruinen geven ze een grote dieptewerking. Om het “bosidee” te versterken zijn hier als opvulling anemoontjes geplant. Uit de voortuin zijn ook nog andere planten verplaatst die goed bij de boscultuur passen. In het gazon staat een Acer palmatum ‘Sangokaku’ als blikvanger, Deze Japanse esdoorn heeft nu een prachtig rode kleur. In het voorjaar zal de Acer helder groene blaadjes met een rood randje krijgen. In het zonlicht lijken ze wel licht te geven. Naarmate het jaar vordert zal de kleur van blad naar helder oranje verkleuren en nadat het blad is afgevallen blijft een rode takkenpracht over. Het gazon wordt ook opgefleurd met een flinke magnolia, die voor heerlijke schaduw zorgt. Op dit moment komen rond deze magnolia honderden krokussen op. Ze liggen als in een heksenkring rond de boom, dit zal straks prachtig paars kleuren. Op de foto met Ben zie je een Pinus strobus (of variant hierop) of Weymouthden. Dit is een den met hele grote kegels die nu nog decoratief her en der onder de boom liggen. Op dit moment staat de mahoniestruik uitbundig geel te bloeien. Ook vinden we struiken met bessen er aan waar de vogels op af komen. Ja zeker; een tuin kan ook heel decoratief zijn in de winter………….